Historie Air Jordan – Pět původní a nejvíce ikonických modelů

Spolupráce mezi Nike a Michaelem Jordanem trvá od roku 1984. Každou basketbalovou sezonu čeká fanoušky nový model bot. Jordan je tedy sub-brand patřící pod Nike. Velmi dobře zavedený sub-brand s celosvětovou oblibou, který nabízí ty nejvyhledávanější modely vůbec. Pro velkou část sneakerheads jsou Air Jordan grálem.

 

Air Jordan 1 – Patient 0

Michael Jordan musí být vizionář. Když měl v roce 84 podepsat smlouvu s Nike, neudělal to dokud pro něj nevznikla vlastní značka "Jordan". To za prvé. Za druhé, je Jordan brandem, který v podstatě odstartoval posedlost basketbalovými sneakers po celém světě. Za třetí barevná kombinace použitá pro první model dostala vlastní slangovou zkratku "bred", která se používá dodnes u všech červeno-černých sneakers. A za čtvrté během releasu (1. dubna v roce 85, kdy se vyprodalo okamžitě) můžeme poprvé na sneaker scéně sledovat fenomén známý jako resell. Bota, tehdy v hodnotě 65$, se přeprodávala za 100$.
Původní design vycházel z modelu Nike Air Ships a postaral se o něj Peter Moore. I dnes se jedná o nejoblíbenější variantu traniers a pravděpodobně už to nikdy nikdo nepřekoná. A to byl pro Michaela zatím jeho první rok v NBA.

michael_jordan

 

Air Jordan 2 – Where the heck is the swoosh? 

I přes enormní úspěch první siluety a velké očekávání fanoušků, Air Jordan 2 vychází až o dlouhé dva roky pozděj, tedy v roce 87. Důvodem je pravděpodobně to, že Michael Jordan sezónu (85/86) musí vynechat, kvůli zranění. Čekání se rozhodně vyplácí, protože na svět přielezí elegantní, sofistikované tenisky s řadou vychytávek. Release je dost exkluzivní. Boty se vyráběly v Itálii a pouhých 19 metropolitních oblastí má možnost je prodávat. Uvědomme si, že pouhých 30 shopů má možnost tyhle prémiové sneakers nabízet. A navíc ta drzost, se kterou Nike zasahuje do designu úspěšné první edice. Žádný swoosh, jen okřídlený míč. Ten risk, který se v tom skrývá udělá z Air Jordan 2 milník. Nejsou nejoblíbenější, ale jsou extrémně zásadní pro historii basketbalových sneakers. Boty vznikají ve dvou variantách rozdělených stejně jako dresy na domácí a hosté. Přibývají ty nejlepší vlastnosti typu speed lacing, quick and fit regulace a vzduchová jednotka pod patou, která dodávala měkkost. Také aplikace umělé kůže z iguana k dosažení elegance (aby si tenisky mohly odskočit z hřiště na červený koberec). A společně s MJ ten rok prolomí nespočet NBA rekordů.

Air Jordan 3 – It's gotta be the shoe

1987 – smlouva mezi Michalem Jordanem a Nike se chýlí ke svému vypršení. Současně s tím marketingový ředitel Nike dává výpoveď a všem tím vyráží dech. Muž, který sám na tehdy začínajícího Michaela vsadil a díky kterému se tehdy značka nepoložila, odchází. Navíc se rozhodl s sebou vzít Peta Moora, hlavního designéra Air Jordan, a společně s ním založit vlastní značku. V Nike už tou dobou tuší, že tihle dva budou chtít vycházející hvězdu Michaela Jordana přetáhnout na svou stranu a podepsat s ním vlastní smlouvu. 

Naštěstí tehdy přichází na scénu v celku nezkušený designér s nulovou zkušeností v designu bot - Tinker Hatfield. Vystudoval totiž architekturu. Hatfield ve snaze situaci zvrátit, sedá na letadlo a potkává se s Michaelem Jordanem osobně. Osobně proto, aby jej vyslechl, aby si udělal představu o tom jaký je člověk, aby byl alespoň trochu schopný se přiblížit svými návrhy Jordanovým vizím. No, a vyšlo to. Vznikla bota, na kterou byl konečně i sám Michael J. pyšný a spolupráce se prodloužila.

Hatfieldův model je jiný. Je v něm víc fashion, protože takový MJ byl. Rád nosil kvalitní obleky v kombinaci s rolákem a k tomu stylové kožené polobotky. Proto upper Air Jordan 3 zdobí kožené prvky připomínající sloní kůži. Třetí Air Jordany prostě přinášejí zásadní změny. Poprvé můžeme vidět Jumpman logo vpředu na jazyku boty. Poprvé vidíme vzduchovou bublinku pod patou. Poprvé vidíme, že sportovní bota může být elegantní a naopak ležérní bota funkční. 

airjordanretro

 

Air Jordan IV – “The Shot”

Air Jordan III a design od T. Hatfielda nasadili laťku vysoko. I proto je tlak na úspěch další iterace enormní. Roku 1989 vychází Air Jordan IV, a to ve čtyřech různých barevných kombinacích, které se budou objevovat v obchodech postupně během roku. Oproti předchozím letem, se poprvé koná globální release. Nekoná se žádný technologický převrat, jde spíše o maličkosti a detaily, za to ve skvělé estetice, které pouze doplňuje původní design a tím mu vzdává hold. Boty jsou lehčí ve verzi MidCut. Zdobí je funkční síťovina po stranách a křidélka umožňují variabilní šněrování. 

Spike Lee, režisér reklamních kampaní pro Air Jordan III, obsadil IV. iteraci do svého filmu “Do The Right Thing”. V ten moment se čtyřky natrvalo stávají součástí pop kultury. Jsou první edicí řady, která se později dočkala collaba a všechny její retro verze dohání sneakerheads k šílenství. První veleúspěšné zretrování se dočkaly po 10 letech od vydání v oblíbených colourways Bred a White/Cement ve stejné ceně, za kterou se prodávaly původně – 110$. Sen!

jordan_history

 

Air Jordan V – The Jordan Rules

Protože v předešlé sezóně basketbalový tým Michaela Jordana The Bulls upevnil svou pozici týmu, který je třeba brát vážně, reagovali Detroit Pistons zavedením celkem brutálních pravidel defenzivní obrany namířené přímo proti MJ. V sérii několika velmi tvrdých Playoffs můžeme vidět velmi nekompromisní hru s jediným cílem – odstranit Michaela jakožto nejužitečnějšího hráče týmu a díky tomu získat převahu, výhru. To reflektoval T. Hatfield v designu Air Jordan V pro sezónu 1990. Vybírá Mustang-51 Fighter Jet, americkou stíhačku používanou během druhé světové války. Stíhačka je pověstná svým děsivým vzhledem sestávajícím z plamenů po stranách a žraločích zubů na přídi. V tom našel Hatfield dokonalou personifikaci neustálé snahy Jordana o dominanci, kterou bojoval proti detroitské šikaně na hřišti. 

Release sestává opět ze 4 CW a cena za pár skáče na 125$. Boty zdobí reflexní 3M jazyk a unikátní sada Lace Locks. O 10 let později vychází první retro verte určená k oslavě nového milénia. Do dnešního dne můžeme vidět přes 40 dalších retro mutací sestávajících z LowCut verzí, hybridních verzí a kolabo nesoucích design nejoblíbenějších kreslených postaviček. Popularitě Air Jordan obecně, ale hlavně V. edici pomáhá také Will Smith jakožto Fresh Prince z Bel Air. Jeho postava střídá různé barevné kombinace tenisek a pravidelně se v nich ukazuje na scéně oblíbeného sitcomu. Není divu, že se Will Smith dočkal od značky Jordan personalizovaného modelu ke svým 50. narozeninám. 

Mustang-51 Fighter Jet